فهرست مطالب
فصلنامه هنرنامه
پیاپی 10 (بهار 1380)
- 126 صفحه، بهای روی جلد: 9,500ريال
- تاریخ انتشار: 1380/01/20
- تعداد عناوین: 10
- هنرهای تجسمی
-
بن زای (حجم سبز)صفحه 4بن زی حجم سبز آمیزه ای است از هنر درختکاری و هنرمند در این شیوه مهرت خلاقانه را با حس زیبایی شناسی که در خلق اثر هنری به کار می رود، تدکیب می کند و مشخصه ی منحصر به فرد آن عنصر زمان است، چرا که خلاف سایر آثار هنر پس از آفرینش همچنان به رشد خود ادامه داده و تغییر می کند...
-
آناهیتا در دران کهنصفحه 20ایزد بانوی آب های پاک و زلال «اردوی سور آناهیتا» است. و ی مظهر و الهه ی آبهاست که پیوسته یزد ایرانیان باستان مقدس بوده و احترام عمیق پیروان بسیاری را به خود جلب کرده است.
در اوستا و دیگر متون مقدس پیش از اسلام، مردم به نگهداری و پاک نگاه داشتن آبها در متون کهن بر می خوریم به همان معنای آب های پاک و زلال است. -
نقش جن در نقاشی دوران قاجارصفحه 30این مقاله تصاویر جن در نقاشی دوران قاجر می پردازد واین موجود را در نقاشی رنگ و روغن، نقاشی روی کاشی و چاپ های سنگی این نشان می دهد. از آنجا که شکل حضور جن در این نقاشی ها ارتباط مستقیم با باورهای مردم نسبت به این موجود دارد، به پیشینه این م.جود در فرهنگ ایران زمین پرداخته شده و حضور او در فرهنگ اسلامی و فرهنگ عامه، تا حد حوصله مقاله بررسی شده است.
-
بررسی نقوش شکار در هنر ایرانصفحه 42موضوع شکار یکی از اصلی ترین موضوعات آثار هنری برجای مانده در هنر ایران محسوت می شود. این موضوع از دیر باز مورد توجه هنرمندان این سرزمین قرار داشته و در سیر هنری خود به لحاظ مفهومی و تصویری پربار و غنی شده است. رابطه تنگاتنگ و فشرده ی هنر، فرهنگ و ادب ایرانی، در بررسی سیر تاریخی نقوش شکار، مارا به بررسی سیر تاریخ تحول فرهنگ ایران سوق می دهد...
- هنرهای کاربردی
-
بررسی نظریات جان راسکین در زمینه مرمت آثار تاریخیصفحه 68مکتب رمانتیسیسم تاثیر شگرفی در دوران خود و بعد از نظر تحولات فکری، فرهنگی و هنری بر جای گذاشت. شخصیتهای مهمی از دانشمندان، متفکران و هنرمندان در این دوره با ارائه ی نظریات مختلف موقعیت بهتر و تحرک فکری بیشتری ارائه دادند که از جمله ی آنها، جان راسکین است...
-
بناهای تاریخی و محیط زیست چالشها و راهکارهاصفحه 76ضرورت طرح مساله ی «محیط زیست» و «میراث فرهنگی» مسلما بر هیچ یک از اندیشمندن و خردورزان این دو عرصه پوشیده نیست. واقعیت این است که نگرش غالب به مسائل محیط زیست در مجامع و جوامع عمومی و حرفه یی بین المللی، از حد الزامات صاحبان صنایع به رعایت بعضی از استانداردهای زیست محیطی فراتر رفته و همگان محیط زیست هر جامعه را در برگیرنده ی بخش اعظمی از هویت، تاریخ، فرهنگ، مذهب و تمدن ملموس و عینی آن جامعه می دانند...
- هنرهای نمایشی
-
انگاره های روانشناختی حرکت در سینماصفحه 86حرکت در سینما، ماهیتی دوگانه از آن جهت که هم هست و هم نیست. یا به عبارتی هم عینی و ملموس است و هم ذهنی و مجازی. نهایتا باید گفت آنچه که تو هم دیدن تصور متحرک راسبب می شود، فرایندهای فیزیولژیکی و روانشناختی در بیننده است. ما هنوز با قاطعیت نمی دانیم توهم حرکت سینما چگونه پدید می آید ولی باید متقاعد شویم که حراقل دو ویژگی در دستگاه بینایی چشم انسان در این کار و دخیل هستند...
-
ساختارگرایی در تئاترصفحه 106به جرات می توان ادعا کرد که در مورد ساختارگرایی در تئاتر تاکنون کمتر منبع یا نوشته ای به زبان فارسی منتشر شده است. از آنجا که نگارنده توفیق این را داشت تا طی سال های آغازین دهه هفتاد میلادی عضو کارگاه ساختارگرایی در دانشگاه نیونورک باشد که مایکل کربی استاد فقید این دانشگاه و یکی از بزرگترین نظریه پردازان آوانگارد بانی آن بو د، بر آن شد که سلسله مقالاتی برای معرفی این رویکرد مهم و نموددهای جدیدتر آن برای آشنایی دانشجویان و محققان در زمینه های نظری تئاتز ارائه دهد...
-
بررسی ریتم در درام فوتوریستیصفحه 116این مقاله به عفریف مختصری از ریتم و بررسی آن در هنرها و بخصوص به ریتم تئاتر مکتب فوتوریسم می پردازد. با توجه به این مطلب که ریتم در هر مکتب هنری به گونه های مختلف به کار گرفته می شود، نگارنده درام فوتوریستی را گونه ای از تئاتر مدرن تلقی و ریتم فرتوریسم را در قالب تئاتر مدرن بررسی کرده است...
-
تئاتر میشل ویناورصفحه 126مقاله حاضر ترجمه فصل اول کتاب تئاتر میشل ویناور، تالیف پروفسور دیوید برادبی است که آن را در متن یک سخنرانی، در تاریخ 31 اردیبهشت 1380، در دانشکده ی سینما و تئاتر دانشگاه هنر، در جمع استادان و دانشجویان ارائه کرد. دکتر برادبی رئیس اسبق گروه تئاتر و اکنون رئیس دانشکده ی هنرهای زیبا در رویال هالووی است...